Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
farsang Magyarországon vízkereszttől (január 6.) a húsvét vasárnapot
megelőző 40 napos böjt kezdetéig tart, azaz "húshagyó keddig",
vagy "hamvazószerdáig".
Magyar elnevezése egyes kutatók szerint a német "faseln":
fecsegni, fantáziálni, pajkosságot űzni szóból ered. Más elmélet
szerint bajor-osztrák jövevényszó, a vaschang-ból származik.
Első írásos jelentkezését 1283-ból, bajor-osztrák adatokból
ismerjük.
Hazánkban - elsősorban német hatás eredményeként - a középkorra
tehető a farsang kialakulása. Elterjedése 3 fő területen történt:
a királyi udvarban, a városi polgárság és a falusi lakosság
körében. A királyi udvarban jelentős volt az itáliai hatás,
míg a másik két szinten német hatással kell számolni.
A farsang zajos mulatságait
egy ősi hiedelem hívta életre. A középkorban azt hitték az emberek,
hogy a tél utolsó napjaiban - amikor rövidek a nappalok és hosszúak
az éjszakák - a Nap elgyengül, és a gonosz szellemek életre
kelnek. Vigalommal, jelmezes karneváli felvonulással, boszorkánybábu
elégetésével akarták elűzni ezeket. Egyes helyeken tüzes kerekeket
görgettek, mert azt remélték, hogy a földi tűz segíti a napot,
hogy újra erőre kapjon. Eleinte azért öltöztek ijesztő jelmezekbe,
hogy elűzzék a halált, a rosszat és a hideget. Az első maskarások
halottas menetet utánozva masíroztak.
A karnevál elnevezés is összefüggésben áll ezzel, ugyanis a
carnarvalet a felvonulás központi alakja nem más, mint a "halottasház
szolgája" vagyis a sírásó. A megjátszott temetés után nagy
dáridót csaptak, hiszen a tél eltemetésének mindenki örült.
A régi babonákat később elfelejtették az emberek, de a jelmezes,
álarcos karnevál és a bálok, táncos mulatságok szokása máig
megmaradt.
A néphit szerint Cibere vajda és Konc király vízkeresztkor és
húshagyó kedden párviadalt vív egymással. Vízkeresztkor Konc
király kerül ki győztesen, s ekkor megkezdődik a farsang, húshagyókedden
pedig Cibere vajda győz, s ekkor a böjt veszi át a hatalmat.
A szokások és hiedelmek
többsége, és így a maskarás alakoskodások is a vígasság utolsó
napjaira, "farsangvasárnapra", "farsanghétfőre",
"húshagyókeddre", az ún. "farsangfarkára"
összpontosulnak. Keleten és északon ez néha kitolódik. Ebben
az időben a mezőgazdasági munkák szüneteltek, ez volt a szórakozás
legfőbb ideje. A hamvazószerdát követő napon, az egynapos böjt
után a böjtöt felfüggesztik, hogy a farsangi maradékot elfogyaszthassák.
Ennek a napnak zabáló-, torkos vagy tobzódócsütörtök a neve.
Ezekhez a napokhoz, a karácsonyi ünnepkör után a leggazdagabb
jelesnapi szokáshagyomány kapcsolódik. Legjellemzőbbek az álarcos,
jelmezes alakoskodók, és a mulatság színhelyén vagy házaknál
előadott dramatikus játékok /halottas, lakodalmas, betyár -
játék /. Mohács környékén ma is élő hagyomány a délszláv eredetű
alakoskodó felvonulás, a "busójárás".
Régen farsang idején a fonóházakban minden este zajlott valamilyen vidám esemény, énekeltek, táncoltak, játszottak. A mulatozások "húshagyókeddig" tartottak, amikor az utolsó fonóházi összejövetelre a "fonóvégzésre" került sor, amely felért egy kisebb lakodalommal. Ezt követően az egész falut megmozgató nagy népi mulatsággal a "farsangtemetéssel" vagy "téltemetéssel" búcsúztatták az elmúlt vidám heteket.
Játékok
A farsangi alakoskodás Magyarországon a 15. század óta ismeretes.
Jellemzője, hogy olyan ünnepi időszak, amelyben a hétköznapi
élettől eltérő dolgok történhetnek, felbomolhat a szokásos rend.
Ahogy ilyenkor mondani szokták: "a feje tetejére áll a
világ". A hosszú böjtre való felkészülésnek megfelelően
ebben az időszakban az evés-ivás, a mulatozás szinte kötelező.
A táncmulatságok mellett különböző játékokat, vetélkedőket rendeztek,
de ilyenkor volt a legtöbb lakodalom is a falvakban. Aki pedig
pártában maradt, azt ebben az időszakban különösen durva, vénlánycsúfolókkal
gúnyolták.
Világszerte, így a magyar nyelvterületen is a farsang adott
alkalmat a különféle jelmezek, maszkok felöltésére, s az ezekben
való mókázásokra. A magyar falvakban az alakoskodók beöltöztek
ördögnek, kereskedőnek, cigányasszonynak, katonának, koldusnak,
menyasszonynak, kéményseprőnek, boszorkánynak. A magyar falu
álarcos alakoskodása között feltűnnek az állatalakoskodások.
Különösen kedvelt a medve-, ló-, kecske- és gólyaalakoskodás.
Eljátszottak ál-lakodalmat, ál-temetést, de népszerűek voltak
a kivégzést imitáló játékok is, melyeken a játékból elítéltek
fejére cserépedényt tettek, s ezt nyilvánosan leütötték.
A farsangi lakodalmas játékok közül leglátványosabb a nyugat-dunántúli
rönkhúzással összekötött mókaházasság. Szokásos volt a farsang
idején a lányok, asszonyok külön farsangolása is.
Bizonyos húshagyókeddi szokások a farsang, illetve az egész
tél elmúltát jelképezik: farsangtemetés, bőgőtemetés.
A farsanghoz számos termékenységvarázsló illetve termésvarázsló
cselekmények és hiedelmek is kapcsolódnak.
Egyéb szokások: maszkos felvonulások, köszöntők/sardózás/, ügyességi
játékok /kakasütés, gúnárnyakszakítás/ és a leánycsúfoló szokások
Táncmulatságok
A farsang időszaka a táncmulatságok legfőbb ideje volt, a falvakban
a bálok többsége a kocsmákban, vagy bérelt házakban zajlott.
Minden társadalmi réteg megrendezte ilyenkor a maga bálját,
a szervezők általában a legények voltak. A "batyus-bálokra"
az ételt a lányok, az italt pedig a fiúk vitték, a zenészeket
pedig a bálozók közösen fizették ki. Fontos szerepük volt ezeknek
a táncos mulatságoknak a párválasztásban. A lányok ilyenkor
bokrétát adtak a kiszemelt legénynek, aki ha tetszett neki a
lány, kitűzte a kis csokrot a kalapjára.
Vénlánycsúfolók
Az udvarlás, a párválasztás és a házasságkötések legfőbb ideje
a hagyományos magyar paraszti életben a farsang időszaka volt,
éppen ezért a farsang alkalmat adott arra is, hogy tréfásan,
s olykor durván figyelmeztessék azokat, akik elérték a "megfelelő"
kort, de még nem mentek férjhez. A csúfoló szokások főleg a
farsangvégi napokhoz, húshagyó kedd éjszakájához, hamvazószerdához
kapcsolódtak. Az egyik érdekes szokás a tuskóhúzás volt, ilyenkor
a legények egy nagy fatuskót vonszoltak végig a falun, s a vénlányok
ajtaja elé letették, hogy reggel, amikor az illető hölgy ki
akar jönni, ne tudja kinyitni az ajtaját. Olyan eset is volt,
hogy tuskóval szinte felszántották a vénlányok udvarát.
Köszöntők
Mint minden jeles ünnephez, az újév kezdetéhez és a farsanghoz
is hozzátartoztak a jókívánságmondó és adománygyűjtő szokások.
Ezek a magyar nyelvterületen mindenütt megtalálhatók voltak.
Ezen alkalmakon a kimondott szó mágikus erejével próbálták biztosítani
a következő esztendőre a jó termést, a szerencsét, az állatok
egészségét és szaporaságát.
Pl. Farsang, farsang, háromnapi farsang, / Itt is adnak, amit
adnak Ez is Isten háza, / Szálljon le rája / Az Isten áldása,
/ Hat lóval, hat ökörrel / Három borjas tehénnel, / Egy aranyos
ekével.
Lakomák
Pontosan mit ettek
a régi farsangi lakomákon? Nem tudjuk, de néhány hagyomány,
étkezési szokás ma is él. Sok faluban igyekeznek farsangvasárnapra
és húshagyó keddre tyúkhúslevest, töltött káposztát főzni. Szívesen
tálaltak még ciberelevest és kocsonyát is.
A cibere tálalása már a közeledő böjtöt idézi. A cibere lényegében
többféle savanyú leves gyűjtőneve. Ilyen igazi böjtös étel volt
a vízben főtt aszalt gyümölcs a szilvacibere, az erjesztett
korpa leve a korpacibere. Székelyföldön, a Nyárád mentén szalmabáb
jelenítette meg a farsangi játékokban Cibere-vajdát, aki tréfás
párviadalban legyőzte Konc-királyt - ő a farsangi húsokat jelképezte.
A farsangi ételek közül a legnevezetesebb a farsangi fánk. Ismert
az alma, burgonya, gyűrűs, hússal töltött burgonya, marca, kubikos,
szalagos, túró, és a párna csücskeváltozat.
Magyar Elek, a neves ínyenc-mester szerint "A farsangi
fánk legyen könnyű, miként a hab, omlós, hogy szinte elolvadjon
az ember szájában. A színe pedig legyen aranysárga"
Farsang a Jászságban
A farsang időszakához egykor a Jászságban is számos szokás fűződött.
Jászdózsán ún. kardos bál nyitotta meg a bálidényt. Ilyenkor
három legény, kezükben kardra tűzött almával, a fiatalok kíséretében
a paphoz és a községházához mentek, s engedélyt kértek a bálok
megkezdésére. A pap és a jegyző koccintott velük, s ezzel kezdetét
vette a farsangi mulatozás. A legtöbb bált, táncos mulatságot
mindig farsang idején rendezték.
A Jászságban az 1960-as évek végéig élt egy sajátos leánycsúfoló
farsangi szokás, amely bakfazékdobás /Jászberény, Jászdózsa,
Jászapáti, Jászfelsőszentgyörgy/, cibereszűrés /Alattyán, Jánoshida,
Jászjákóhalma/, cefrehányás, cefrevágás /Jászkisér/ néven ismeretes.
Húshagyókedden vagy hamvazószerdán este a lányos házak udvarára
szeméttel, trágyával, törött cseréppel megtöltött fazekat dobtak
a legények. Ez volt az ún. bakfazék, amit rendszerint azok a
lányok kaptak, akik azon a farsangon nem mentek férjhez, vagy
pedig a legényt a bálban "kikosarazták". A bakfazekat
a következő rigmus kíséretében dobták be az udvarra, az ámbitus
alá:
Férjhez nem mentél,/Hozzám nem jöttél,/tt a bakfazék,/Főzzél
benne ciberét!
A cibere jellegzetes böjti eledel volt, amelyet savanyított
korpából készítettek. Az 1920-as években az udvarlószokás némiképp
megváltozott, s így egyes legények a bakfazekat már nem szeméttel,
hanem cukorral, gyümölccsel vagy egyéb ajándékkal rakták tele,
s így dobták vagy sok esetben helyezték, jegyesük udvarába.
Az 1940-es évek elejére a szokás némiképpen módosult formában
élt már tovább. Főképp a városokban, a legények különböző, szépen
becsomagolt készleteket /pl. pohárkészlet, kávés, teás garnitúra,
stb./ helyeztek el, bakfazék gyanánt, kedvesük tornácára.
Az 1960-as évek közepére, a korábbi leánycsúfoló farsangi szokás,
szinte teljesen elvesztette eredeti jelentéstartalmát. Ekkor
már csak, mint bosszantó farsangi tréfát gyakorolták, főként
a házas emberek. Hamuval, törött cseréppel, szeméttel töltött
bakfazekat dobtak Jászerényben a házsártos szomszéd- vagy rokonasszonyok
folyosója alá. A szokás gyakorlása az 1970-es évek elejére maradt
el végérvényesen a Jászságban.
A Jászságban a farsang három napjának mindegyikén másfajta tésztát készítettek az asszonyok. Farsang vasárnapján kőtt pitét, farsanghétfőn rétest, húshagyókedden pedig pampuskát sütöttek. A megmaradt pampuskát szokás volt felfűzni, s a böjt végéig a padláson vagy a kéményben tárolni. Jászdózsán a legények szalmahordó kassal jártak pampuskát gyűjteni. Kedden éjszaka még lehetett táncolni, de csak 11 óráig. Jászteleken ekkor megszólalt a harang és 40 napra elnémult a muzsika. Kezdetét vette az ún. nagyböjt, s Cibere vajda uralkodása, amely idején mindenféle tánc és mulatság tilos volt.
|
|
Gulybán Barnabásné 1 hete új blogbejegyzést írt: Karácsonyi pénzeső!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!