Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mátyás élete
Az
Apostolok Cselekedetei szerint Jézus halála után legközvetlenebb
tanítványai, az apostolok tizenegyen maradtak, mivel az áruló Júdás
felakasztotta magát. Ezért úgy gondolták, hogy a mester hetven
tanítványa közül egyet maguk közé emelnek. Sorsvetéssel döntötték el,
hogy ki legyen a tizenkettedik és Mátyásra esett a választás. Az „új”
apostol életéről egy apokrif írás, az András és Mátyás cselekedetei
tudósít, melyet a későbbi krónikaírók is kiegészítettek. A 8. századi
bizánci Nikeforosz például a következőt jegyezte fel: Mátyás a hitet
előbb Judeában hirdette, majd eljutott „Etiópiába”. Dorotheus
összegzésében a következőt olvashatjuk. Mátyás az evangéliumot az
idegenek közé vitte el. Megfordult a húsevők között, belső Etiópiában,
ahol a Hüsszusz-folyó kikötője van Phasis (ma:Poti) városban. Állítólag
Sebastopolisban halt meg és ott is van eltemetve, a Nap templomhoz
közel. Egy másik hagyomány úgy tudja, hogy az „emberevők” városában,
Etiópiában temették el. Egy harmadik pedig arról szól, hogy Mátyást a
zsidók megkövezték Jeruzsálemben és lefejezték. Elképzelhető, hogy
utóbbi hagyományt Szent István mártíromságának történetével keverték
össze. Mivel az apokrif iratok gyakran megemlítik együtt Mátyást és
Andrást, nagyon valószínű, hogy mindketten a Fekete-tenger keleti
partvidékén élő szkíta népek között végeztek missziós munkát, ezt
támasztják alá a történeti forrásokban szereplő helynevek, legtöbbjük
Abháziában, a Fekete-tenger keleti partján található. Az apostol
haláláról is kétféle hagyomány létezik, az egyik szerint keresztre
feszítették, a másik szerint hosszas kínzás után bárddal fejezték le. Ez
utóbbi vált ismertté a nyugati kereszténységben, ezért Mátyást gyakran
ábrázolták bárddal vagy szekercével, és őt választották az ácsok és
mészárosok védőszentjüknek. Ünnepe a keresztény országokban május 14-re
esik, egyedül mi emlékezünk meg róla február 24-én.
Mátyás, a jégtörő
Mátyás napjához országszerte
időjárással kapcsolatos megfigyelések és jóslások kötődnek. A
legismertebb mondóka a következő: „Jégtörő Mátyás, ha jeget talál,
megtöri. Ha nem talál, csinál.” A palóc hagyományban Mátyás osztja a
madaraknak a sípot, ezzel jelezvén a tél végét. Másik megfigyelésük,
hogyha Mátyáskor esik, a jég elveri a termést, a szőlő pedig savanyú
lesz. A dunai halászok évszázados tapasztalata az, hogyha Mátyáskor áll a
jég, bőséges halászatra van kilátás, különösen annak, akinek e napon
sikerült csukát fogni.
Mohácsi hagyomány
Bálint
Sándor kalendáriumában említ egy különleges hagyományt. „Egyszer az Úr
Mohácsra küldte Mátyást jeget törni, a szekcseiek azonban eléje
állottak, pálinkával itatták. A lekenyerezés után Mátyás visszafordult, a
várva várt jégtörés elmaradt. Ezután Isten Gergelyt küldte a földre, őt
meg a báriak borral tartották vissza. Most már az Úr nevelőapját, az
igaz Józsefet küldte a tavaszváró emberek közé, aki azután baltájával
meg is törte a Duna jegét.”
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!