Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A BÉKE SZIGETE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
S máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, , blogolhatsz, hozzászólásokat írhatsz képekhez, videókhoz és tartalmakat tölthetsz fel.
Szeretettel várunk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A BÉKE SZIGETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Húsvét
ünnepe előtt történt. Jézus tudta, hogy elérkezett az óra, amikor ebből
a világból vissza kell térnie az Atyához. Mivel szerette övéit, akik a
világban voltak, még egy végső jelét adta szeretetének. Vacsora közben
történt, amikor a sátán már fölébresztette Júdásnak, Karióti Simon
fiának szívében a gondolatot, hogy árulja el őt. Jézus tudta, hogy az
Atya
mindent a kezébe adott, s hogy Istentől jött és Istenhez tér vissza.
Fölkelt hát a vacsora mellől, letette felső ruháját, fogott egy
vászonkendőt és a derekára kötötte. Azután vizet öntött egy mosdótálba,
és mosni kezdte tanítványainak a lábát, majd a derekára kötött kendővel
meg is törölte. Amikor Simon Péterhez ért, az így szólt: "Uram, te
akarod megmosni az én lábamat?" Jézus így felelt: "Most még nem érted,
mit
teszek, de később majd megérted".
De Péter tiltakozott: "Az én lábamat ugyan meg nem mosod soha." Jézus
azt felelte: "Ha nem moslak meg, nem lesz semmi közöd hozzám". Erre
Péter így szólt: "Uram, akkor ne csak a lábamat, hanem a fejemet és a
kezemet is!"
Jézus azonban kijelentette: "Aki megmosdott, annak csak a lábát kell
megmosni, és egészen tiszta lesz. Ti tiszták vagytok, de nem
mindnyájan." Tudta ugyanis, hogy egyikük elárulja, azért mondta: "Nem
vagytok mindnyájan tiszták."
Miután megmosta lábukat, fölvette felső ruháját, újra asztalhoz ült, és
így szólt hozzájuk: "Megértettétek-e, hogy mit tettem veletek? Ti
Mesternek és Úrnak hívtok engem, és jól teszitek, mert az vagyok. Ha
tehát én, az Úr és Mester megmostam lábatokat, nektek is meg kell
mosnotok egymás lábát. Példát
adtam nektek, hogy amit én tettem, ti is tegyétek meg."
Jn 13,1-15
Elmélkedés:
Vegyétek és egyétek!
Nagycsütörtök estéjén azért gyűltünk össze a templomban, hogy ünnepi
szentmisével emlékezzünk Jézus utolsó estéjére, amelyen az
Oltáriszentséget alapította, alázatának és szolgáló szeretetének
jeleként megmosta tanítványai lábát, majd a vacsorát követően kiment az
Olajfák-hegyére, ahol elfogták. Minden szentmisében ezt az utolsó
vacsorát elevenítjük fel, de most, Nagycsütörtök napján különösen is
fontos számunkra a szentmisén való részvétel, hiszen arra az estére
emlékezünk,
amelyen szenvedésének kezdete előtt Jézus a megáldott kenyeret és bort,
mint saját testét és vérét adta apostolainak. A misében ezt a jézusi
cselekedetet tesszük minden alkalommal jelenvalóvá azzal a szándékkal,
hogy ne csak szemléljük Krisztus áldozatát, hanem Szent Testét magunkhoz
véve részeseivé váljunk áldozatának. A szentmise központi eleme az
átváltoztatás, amely során a miséző pap megismétli az utolsó vacsorán
elhangzottakat. Krisztus nevében cselekedve a pap kezébe veszi a
kenyeret, majd ezt mondja. "Vegyétek és egyetek ebből mindnyájan, mert
ez az én testem". Ezután a borral telt kehellyel a kezében mondja:
"Vegyétek és igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem".
Amikor ezen a mai estén az Oltáriszentség alapítására emlékezünk,
lélekben belépünk abba a "tágas, étkezésre berendezett emeleti
helyiségbe" (Lk 22,12), amely az Utolsó Vacsora helyszíne volt
Jeruzsálemben. Ez a terem ma is megtalálható a városban egy, a hagyomány
szerint Dávid sírja fölé épített emeletes házban. A földszinten egy
zsinagóga található, az emeleten pedig az Utolsó Vacsora terme, amely
zarándokok által látogatható, bár nincs benne semmi, teljesen üres. A
teremben nem őrzik
napjainkban az Oltáriszentséget, szentmise nincs, csak egy közeli
kápolnában lehet misézni, bár 2000-ben, szentföldi látogatása során II.
János Pál pápa misézett az Utolsó Vacsora termében.
E rövid lélekben tett szentföldi utazás után, talán mégis érdemesebb
visszatérnünk a saját templomunkba. Hiszen a mi templomunk is és minden
templom, amelyben a hívek rendszeresen összegyűlnek az oltár körül a
szentmisére, az Utolsó Vacsora terme, ahol Jézus immár nem a tizenkét
apostolnak, hanem mai tanítványainak, tehát nekünk adja Testét és Vérét
az átváltoztatott kenyérben és borban. Azt kéri tőlünk, hogy
csatlakozzunk
áldozatához, fogadjuk el, vegyük magunkhoz Testét. De vigyázzunk! A
szentmisén való részvétel még nem jelenti feltétlenül a szentmise
kegyelmeiben való részesedést. Előfordulhat ugyanis, hogy valaki csupán
hagyományból és megszokásból megy el vasárnaponként a szentmisére, de
úgy
megy haza a templomból, mintha mi se történt volna, azaz nem érintette
meg szívét a szent cselekmény. Ezzel szemben Jézus azt szeretné, hogy
figyelmesen hallgassuk meg tanítását a szentmise első részében, majd ezt
követően részesedjünk áldozatában. A kenyérrel és a borral együtt
ajánljuk fel önmagunkat és egész életünket Istennek, és a
szentáldozásban vegyük
magunkhoz az Ő Testét. Minden szentmisében arra hív minket a mi Urunk,
hogy megértsük és elfogadjuk az isteni szeretet ezen felülmúlhatatlan
ajándékát, aki maga Krisztus.
Jó volna, ha ezen az estén azt is megértenénk, hogy miért volt oly
fontos az első keresztények számára és utána minden korban a keresztény
hívők számára a szentmise? Az Apostolok Cselekedetiben a következőket
olvashatjuk: a tanítványok "állhatatosan kitartottak az apostolok
tanításának hallgatásában, a testvéri közösségben, a kenyértörésben és
az imádságban" (ApCsel 2,42). Az első keresztények számára Krisztus
tanítványának lenni egyrészt azt jelentette, hogy hittel hallgatták az
apostolok Jézusról szóló tanúságtételét, a krisztusi közösséghez
tartoztak, egyek voltak az imádságban és a szeretetben. Másrész pedig az
a keresztény volt egységben Krisztussal és az ő Egyházával, aki részt
vett a
kenyértörés szertartásán, a szentmisén. Az Oltáriszentség tehát a
Krisztussal való élő kapcsolatot jelenítette meg számukra. Emellett az
Oltáriszentség Krisztus szentségi jelenléte is, s ez a titokzatos és
valóságos jelenlét az Egyház legnagyobb kincse.
A szentmise pontosan ugyanezért fontos a mi számunkra is. Ez a szentség a
Krisztussal és az Egyházzal való közösség jele. Az járulhat ugyanis
szentáldozáshoz, aki teljes közösségben van az Egyházzal és a
Krisztussal való lelki egységet is helyreállította azáltal, hogy a
szentgyónásban megvallotta bűneit, amely elszakította Istentől. Az
Eucharisztia azt jelzi számunkra, hogy Jézus nem hagyja magára
tanítványait, hanem szüntelenül velünk van, köztünk lakik. Jelen van az
Oltáriszentségben, ott őrizzük a tabernákulumban Szent Testét, hogy
bármikor betérhessünk hozzá a templomba egy találkozásra, egy
elmélkedésre vagy csak egy egyszerű szemlélésre. Minden alkalommal
megérezhetjük közelségét, jelenlétét, erejét és kegyelmét.
Horváth István Sándor
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!